Image - co to je?
Je to černá kočka v tmavém pokoji?
Někdo má pocit, že image je cosi záhadného, že snaha o její poznání nebo dokonce změření je asi stejně úspěšná jako hledání černé kočky v temné místnosti.
Co vlastně je image? Jestliže zákazník kupuje službu nebo výrobek určité firmy, pak to, co kupuje, je složitá entita, která zahrnuje nejen funkční parametry produktu, ale i jeho osobnost, emoce, které vyvolává, hodnoty s ním spojené, grafické reprezentace, postoje a názory cílové skupiny. Ty ve svém celku vytvářejí vazbu mezi zákazníkem a značkou / firmou. Důležité je, že část této entity je explicitní a zákazník si ji uvědomuje a část je implicitní, podvědomá. Marketingové řešení musí vycházet z dobrého chápání toho, jak zákazník uvažuje, podle čeho se rozhoduje a jak se chová.
Příklad 1 – zubní past.
Funkční efekt zubní pasty je, jak říkají lékaři, asi z 90 a více procent výsledkem práce se zubním kartáčkem, nikoli složení pasty. Uživatel funkční rozdíly ani poznat nemůže, rozhodují tedy emocionální složky jako chuť, vůně a užitky spojené se značkou, její prestiží.
Image souvisí s potřebami cílové skupiny a užitky produktu, které mají několik rovin:
funkční – jaké praktické užitky firma nebo produkt poskytuje
emocionální – jaké pocity vyvolává, a uspokojuje
statusová – co užíváním této značky demonstruji, do jaké (sociální) skupiny se mne zařazuje
Příklad 2 – domácí bazény
Výzkumy prováděné z některých zemích EU ukazují, že až 80 % bazénů u rodinných domů je ve skutečnosti motivováno statusově – tedy tím, jestli mé okolí bazén už má nebo ještě nemá a co chci jeho vlastnictvím demonstrovat.
Pro zkoumání image je nutné také vědět, jak vzniká. Image je utvářena
- Marketingovou komunikací firmy / značky – tím, co o sobě firma úmyslně sděluje navenek (název, logo, slogany, PR, reklama atd.)
- Vlastními zkušenostmi cílové skupiny a sociálního okolí – tím , co o sobě firma sděluje službami a výrobky, svým chováním a chováním zaměstnanců
- Individuálními faktory – stereotypy, predispozicemi, osobností, mediálním a nákupním chováním individua. Tyto faktory hrají v procesu vnímání roli „filtrů“, ovlivňují vnímání a chápání firemní komunikace cílovou skupinou, ovlivňují to, jak si cílová skupina komunikaci vykládá a jak si ji fixuje.
Image firmy / výrobku se liší se u různých cílových skupin. Není stabilní, mění se pod vlivem změn komunikace firmy (a konkurence), změn názorů zákazníka (dospívání,...), změn jeho potřeb (např. zdraví) a životního cyklu (např. založení rodiny). Zejména u dlouho existujících značek je řízená změna image dlouhodobý a nákladný proces, protože představy cílové skupiny jsou dobře fixované. Zkušenost učí, že poškození image negativními zprávami či zkušenostmi je rychlejší než její vylepšení.
Proč a jak lze zkoumat image?
Image zkoumáme proto, abychom ji mohli řídit
a zvyšovat brand equity. Image bychom měli zkoumat kontinuálně v rozumné
frekvenci, která je dána především povahou zboží nebo služby, tím, jak často se
spotřebitel rozhoduje u nákupu.
Abychom mohli zkoumat image, musíme používat
kvalitativní i kvantitativní výzkumné techniky. Některé její složky,
jak jsme si řekli v úvodu, jsou totiž racionální, jiné nikoli, některé si cílová
skupina nemusí plně uvědomovat, nemusí je umět vyjádřit slovy. Některé také
nemusí chtít přiznat – třeba statutové důvody bývají často úmyslně zakrývány
jinými.
Sledování image obvykle znamená zkoumat pojmy jako jsou:
- znalost firmy / značky
- odlišení od konkurence
- zkušenost a využívání služeb / produktů
- atraktivita firmy / značky
- afinita (míra sympatie) ke značce
- sociální odpovědnost firmy, vztah k regionu
- rozhodovací proces, osobní pohnutky, motivace
- vlastnosti a jejich vnímání, hodnotové jádro
- přidaná hodnota značky
- uspokojování potřeb klientů
- firemní komunikace a její efekt
- loajalita k firmě / značce, involvement, commitment
Tradiční přístupy většinou pracují
s izolovanými, nebo jen na sebe navazujícímí kvalitativními i kvantitativními
výzkumy. Image se při nich zkoumá především kvalitativně, hloubkovými
skupinovými i individuálními rozhovory s využitím široké škály psychologických
verbálních i neverbálních technik, jako jsou asociační postupy, nedokončené
věty, projektivní obrazové testy, fotografie, testy barev a tvarů, vytváření
koláží apod. Je to nutné pro to, abychom mohli pochopit, jak kdo vnímá, jak
vědomí filtruje firemní komunikace a jaké jsou zkušenosti cílové skupiny. To
obojí přitom v rovině vědomé i podvědomé.
Kvantitativní výzkum obvykle navazuje na
kvalitativní. Vychází z toho, jaké charakteristiky produktu / firmy jsou pro
cílovou skupinu důležité a jaké vůbec vnímá (to se zjistí kvalitativním
výzkumem). Pomocí sémantického diferenciálu nebo jiných škálovacích technik
potom změří, jak se z hlediska těchto charakteristik liší různé firmy nebo
značky. Tím se vytváří tzv. profily značek a perceptuální mapy. Položky se
přitom užívají jak tzv. tvrdé (odpovídají funkčním užitkům), tak měkké
(odpovídají emocionálním a statutovým užitkům). Klasicky je ovšem takové
měření omezeno jen na verbální složku image.
V poslední době získávají oblibu modely, které spojují kvalitativní i
kvantitativní metody v rámci jednotného modelu, který používá v rámci
kvalitativního výzkumu některé standardizované postupy (soubory fotografií,
obrazů, tvarů a barev), a současně v kvantitativním výzkumu pracují nejen
s verbálními charakteristikami. To umožňuje vytvářet validní a stabilizované
mapy trhu, standardizované segmentace, porovnávat je exaktně v čase, mezi
regiony apod.
Tyto modely jsou navíc obvykle určeny pro
kontinuální sledování a integrují výzkum image, brand equity, komunikace,
positioningu a segmentace a dalších oblastí. Možnost standardizované
kvantitativní práce s mapami a segmentacemi kvalitativní povahy je přitom
nemalou výhodou.
Ivan Tomek (MR. Think)